Kekangan
yang utama ialah walaupun teknologi ini telah lama diperkenalkan,
namun masih tidak dapat dilaksanakan secara sepenuhnya disebabkan beberapa
faktor seperti kos perkakasan komputer yang tinggi, kemahiran dan pengetahuan
tentang komputer rendah, bilangan perisian yang terhad dan kebimbangan dan
kurang keyakinan di kalangan pendidik yang ragu-ragu menggunakan teknologi
maklumat ini.
Kekangan
atau masalah yang dihadapi dalam melaksanakan teknologi dalam PdP iala sikap negatif guru itu sendiri. Kebanyakan guru senior yang selesa dengan
kaedah tradisional dan untuk sukar membuat penyesuaian dengan teknologi
instruksional. Ledakan teknologi pendidikan memberi cabaran baharu kepada
profesion guru dan sistem pendidikan di sekolah-sekolah yang masih belum
mengalami perubahan drastik dari segi pengadaptasian penggunaan teknologi
baharu termasuk komputer, digital, e-learning dan sebagainya. Kemajuan dan
kecanggihan teknologi pendidikan membolehkan pembelajaran menerusi pelbagai
kemudahan teknologi diadaptasikan dalam PdP.
Selain
itu masalah yang dihadapi ialah pihak sekolah tidak mempunyai sumber kewangan
yang mencukupi untuk membeli dan mengendalikan teknologi maklumat yang
canggih. Pihak sekolah tidak mampu membiayai berbagai-bagai kos
penggunaan teknologi pendidikan akan kembali kepada pembelajaran konvensional.
Kelemahan kepimpinan sekolah yang kurang komited terhadap penggunaan teknologi
pendidikan juga boleh menyebabkan sekolah tertinggal dari arus perubahan
perdana yang berlaku. Sekolah juga gagal memainkan peranan positif bagi
membangunkan pelajar supaya lebih moden dalam penggunaan teknologi pendidikan,
terutamanya di kawasan luar Bandar. Perubahan ini akan memberikan cabaran besar
terhadap tenaga pengajar. Mereka perlu bersedia meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran mereka.
No comments:
Post a Comment